Zasady zdrowego żywienia i zdrowego odchudzania

dieta

Dieta kojarzy się nam wszystkim z jakimś określonym schematem i gotowym jadłospisem, który nakazuje nam, co mamy jeść, a czego nie możemy spożywać. Rozpiski uwzględniają również szczegółowe godziny poszczególnych posiłków i pokazują, jak powinniśmy obrabiać pokarmy, by zadbały one o nasze zdrowie. To wszystko brzmi pięknie, bo sami nie musimy o niczym myśleć. Zgłaszamy się do dietetyka, który bierze pod uwagę różne informacje na temat naszej wagi, zdrowia, wyglądu czy ogólnych preferencji, a potem otrzymujemy gotowy zestaw, którego mamy się tylko trzymać. Taka dieta nie uczy nas jednak samodzielnego jedzenia. Nie będziemy korzystać z usług dietetyków do końca swojego życia, dlatego w końcu nadejdzie ten dzień, w którym pożegnamy się ze swoim specjalistą i zaczniemy samodzielnie się odżywiać, co może okazać się wtedy dość trudne. Jak zatem ułatwić sobie to przejście na zdrowy tryb życia? Oto podstawowe zasady, od których powinniśmy rozpocząć cały ten proces.

Na sam początek starajmy się jeść częściej, ale trochę mniej. Wielkość posiłków ma ogromne znaczenie. Jeżeli zadbamy wyłącznie o obniżenie objętości pokarmów, już w taki sposób będziemy mogli sami przeprowadzać skuteczne odchudzanie. Jedzmy więc mniej niż do tej pory. Postawmy na pięć niewielkich porcji w ciągu dnia i ustalmy równe odstępy czasu pomiędzy nimi. Nie jest natomiast prawdą, że kolację powinno się jeść do godziny 18. Tak naprawdę możemy ją spożyć nawet o 23 i nic złego nam się nie stanie, jeśli nie przekroczymy swojego dziennego bilansu. Oczywiście taka późna kolacja nie wpłynęłaby dobrze na nasze zdrowie, jeżeli poszlibyśmy zaraz po niej do łóżka, ale jeśli kładziemy się spać np. o 2 w nocy, w takim wypadku będzie ona jak najbardziej w porządku. Jadłospis i pory poszczególnych posiłków dopasujmy do własnego trybu życia. Nie słuchajmy tutaj nikogo innego. Wsłuchajmy się jedynie w swój organizm i w to, czego on potrzebuje.

Nie rzucajmy się też od razu na głęboką wodę. Dieta nie będzie wymagać od nas żadnego poświęcenia, jeżeli będziemy powoli i na spokojnie ją modyfikować. Jeśli nienawidzimy śniadań na słodko, nie próbujmy wmuszać w siebie jajecznicy z samego rana. Zamiast tego postawmy na omleta z jabłkiem i truskawkami albo zróbmy sobie fantastyczną owsiankę na mleku. Unikajmy też przesadnego ucinania kalorii. Bardzo trudno będzie nam się przerzucić na jadłospis składający się z dwóch tysięcy kalorii, jeżeli do tej pory tych kalorii jedliśmy dwukrotnie więcej. Zawsze stawiajmy na małe i powolne zmiany. Odchudzanie jest procesem, a nie wyścigiem. Nigdzie nam się nie spieszy, dlatego możemy chudnąć powoli, by potem utrzymać uzyskane efekty już do końca życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *